Over de schouder van een zorgvrijwilliger in het hospice

“11.50 uur. Ik help een gast met eten. Ondertussen bedenk ik wat deze man moet meemaken. Hoe hij bijna alles moet loslaten en zich nu vol overgave aan onze zorg durft toe te vertrouwen. Ik voel mij dankbaar dat ik iets kan bijdragen.” Zo nemen veel vrouwen nemen deze zomer een kijkje over de schouder van een zorgvrijwilliger in het hospice van Nunspeet.

We werkten namelijk mee het populaire zomermagazine Precious & Beloved. Dit is een uitgave van UitgeverijSestra, het platform voor christelijke vrouwen die zoeken naar manieren om hun geloof relevant te laten zijn in hun dagelijks leven. Via allerlei soorten blogs op hun website en via geprinte uitgaven helpen ze vrouwen een brug te slaan tussen wie ze zelf zijn en hun omgeving.

Dianne, zorgvrijwilliger in het hospice

Dianne is nu ruim twee jaar zorgvrijwilliger in het hospice. Vanuit haar eigen ervaring kan ze zorgen en mensen bijstaan. In haar verslag van de ochtenddienst beschrijft ze niet alleen wat ze allemaal doet in het hospice, maar ook hoe ze dat doet. Het lezen van de rapportage, het beantwoorden van ‘de bel’ van een van de gasten, het helpen met eten, het fietsen naar de winkel om die fles Ketchup te kopen die het avondeten van de gast net af zal maken. Alles gebeurt vanuit een diepe bewogenheid, je leest het in de zinnen van het artikel maar ook tussen de regels door.

“10.30 uur – Ik ga even bij de wasruimte kijken. Het wassen, drogen, vouwen en strijken hoort namelijk ook bij onze taak. Maar voor ik de was in de droger heb gedaan komt de verpleegkundige vragen of ik even bij een gast wil gaan zitten. Meneer ligt op sterven en is erg onrustig. Zijn familie is gebeld, maar ze wonen wat verder weg. Ik ga naast hem zitten en probeer hem gerust te stellen. Echt contact maken lukt niet meer; meneer geeft geen reactie. Dan pak ik zijn hand vast en blijf heel stilletjes zitten. Het lijkt erop dat hij wat rustiger wordt…”

Gastvrouw, kookster of zorgvrijwilliger in het hospice, iets voor jou?

Zou het iets voor jou zijn, zorgvrijwilliger in het hospice? Via het artikeltje krijg je een mooi beeld van een ochtend. Maar uiteraard willen we je graag meer vertellen als je er serieus over na wilt denken. Voor de komende zomermaanden zijn we nog op zoek naar wat zomervrijwilligers. Verschillende vaste vrijwilligers gaan namelijk met vakantie in de maanden juni, juli en augustus. Zeker als de grenzen straks weer opengaan willen we graag ons rooster goed kunnen vullen zodat de zorg voor onze gasten door kan gaan.