Keurmerk Prezo Hospicezorg voor Hospice De Regenboog in Nunspeet

Keurmerk Prezo Hospicezorg voor Hospice De Regenboog in NunspeetHet is een feit: Keurmerk Prezo Hospicezorg voor Hospice De Regenboog in Nunspeet!  Op 22 maart 2017 ontvingen we het certificaat en bijbehorend schildje uit handen van voorzitter Janneke van Koningswoud van de Associatie Hospicezorg Nederland.

Een hoogtepunt in het bijna zevenjarig bestaan van het hospice. Dit (nieuwe) keurmerk voor leden van de Associatie Hospicezorg Nederland (AHzN) heeft sinds november 2015 het HKZ keurmerk palliatieve zorg vervangen.

Keurmerk Prezo Hospicezorg

In november 2016 vond de audit plaats voor dit keurmerk. De uitkomst van die audit was dat Hospice Nunspeet werd voorgedragen voor het Prezo Keurmerk. In vergelijking met het vorige keurmerk wordt er nu niet alleen naar de organisatorische kant en het kwaliteitsmanagementsysteem gekeken maar ook naar de uitkomsten voor zorgvragers en de naasten. En ook de praktijk wordt getoetst tijdens de audit voor dit nieuwe keurmerk. Tijdens de audit staat de gast en diens autonomie centraal. Onderwerpen als het bereiden en bewaren van voeding, medicatieveiligheid tot onderhoud van het gebouw passeren de revue. Op alle 18 prestaties moet minimaal een zeven gescoord worden. Auditoren spraken ook met gasten en naasten en woonden een multi-disciplinair overleg bij.

Keurmerk Prezo Hospicezorg voor Hospice De Regenboog in Nunspeet

Opvallend is de respectvolle bejegening van gasten, naasten en van elkaar, aldus de auditoren. Er is een prettige, open sfeer. Het hospice krijgt een compliment voor het werken met een palliatief elektronisch zorgdossier, voor de korte lijnen in samenwerking met huisartsen en behandelaars en voor de externe gerichtheid.

Aandachtspunten zijn er ook. Een aantal documenten zijn beschrijvend van aard en mogen nog meer resultaatgericht zijn. En hoewel er in de praktijk veel aandacht is voor de psychosociale en spirituele dimensies, is dit niet goed terug te vinden in de verslaglegging.

Joke Overeem, directeur:

“Ik ben heel erg blij met het behalen van het keurmerk. We stellen hiermee onszelf voor de opdracht om hoogwaardige palliatieve zorg te blijven bieden aan onze gasten en diens naasten. We zijn klaar voor de eisen die zorgverzekeraars en andere partijen in de toekomst stellen aan hospices. Ik ben trots op al onze medewerkers die hun werk met zoveel liefde, betrokkenheid en professionaliteit doen.”

Het keurmerk is drie jaar geldig. Over anderhalf jaar wordt een tussentijdse audit gedaan. Hospice De Regenboog is het eerste hospice in de wijde regio die dit keurmerk ontvangt. Op deze pagina kunt meer lezen over het keurmerk.