Gastles over palliatieve terminale zorg in het hospice

gastles over palliatieve terminale zorg in het hospiceWe geven regelmatig een gastles over palliatieve terminale zorg in het hospice. Het ROC van Flevoland afdeling Almere komt regelmatig met een groep verpleegkundigen in opleiding langs. Dan gaat het om een echte gastles en een stuk inzicht in het werkveld van de verpleegkundigen.
We bieden overigens ook de basiscursus palliatieve zorg voor verpleegkundigen en specifieke bijscholing voor verpleegkundigen en andere zorgprofessionals aan.  Verschillende teams van verzorgingshuizen in Nunspeet hebben al een cursus palliatieve terminale zorg van ons gevolgd.

Deze week kwamen de studenten van het ROC. Via één van de docenten kregen we een verslag van student Odin dat hij schreef van de gastles over palliatieve terminale zorg in het hospice.

Vandaag ben ik bij jullie op bezoek geweest om te ervaren hoe het is in het hospice en de zorg die jullie verlenen. Graag wil ik de tijd nemen om jullie te bedanken voor de tijd die jullie hebben genomen voor onze rondleiding en de mooie presentatie.Het heeft mij een goed beeld gegeven over hoe het er aan toegaat in een hospice en de liefdevolle manier waarop jullie zorg verlenen aan de gasten. Ook ben ik positief verrast over de hoeveelheid en samenwerking met de vrijwilligers. Vaak zie je dat werken met vrijwilligers vaak gezien wordt als inderdaad enkel en alleen een vrijwillig iets, maar men vergeet vaak dat het niet vrijblijvend is. Ik heb opgemerkt dat door jullie omgang met deze mensen en het belang/moreel van de mensen in het dorp er toe leidt dat dit als vanzelfsprekend wordt ervaren. Dit is een dierbaar iets.

Waar we ook spreken, we spreken altijd over de inzet van onze vrijwilligers en de betrokkenheid van de mensen die in Nunspeet wonen. En niet alleen Nunspeet natuurlijk, ook in al die kleine dorpen en de stad Elburg zijn mensen echt warm betrokken bij Hospice Nunspeet zoals we meestal genoemd worden.

Ik heb zelf palliatieve zorg verleend aan mijn beste vriendin die helaas is overleden en heb gezien hoe liefdevol de verpleegkundigen waren in die tijd. Mijn motivatie voor het starten van een opleiding tot Verpleegkundige heeft hiertoe geleidt. Het bezoek heeft mij gemotiveerd om door te leren en meer te kunnen betekenen voor de laatste periode in iemands leven en het lijkt mij een eer om ooit eens in een hospice te mogen/kunnen werken.

Leuk, nou Odin en je medestudenten. We wensen je veel succes met je opleiding en sterkte soms ook wanneer dat nodig is. Altijd goed om het einddoel voor ogen te houden.

Wilt u ook eens een gastles ontvangen? We geven de gastlessen onder de naam ‘Expertisecentrum’ en er zijn wel wat kosten aan verbonden. We delen onze kennis en ervaring graag. Op onze website kunt u ook meer lezen over palliatieve terminale zorg. Neem contact op via info @ hospicenunspeet.nl

Alle berichten in: Expertisecentrum