Een zaal vol aandacht tijdens Branchemeeting 2019

branchemeeting

Doodse stilte werd afgewisseld met energiek geroezemoes in de volle zaal van Zalencentrum Pineta. Branchemeeting 2019 bracht zo’n honderd verzorgenden, verpleegkundigen en een enkele pastoraal medewerker op de been. Een inspirerende avond over angst in de palliatieve zorg.

Angst in de palliatieve zorg

Vanuit het Expertisecentrum Palliatieve Zorg Utrecht (Julius Centrum voor Gezondheidswetenschappen en Eerstelijnsgeneeskunde,Universitair Medisch Centrum Utrecht) deed Daniëlle Sweers onderzoek naar angst in de palliatieve fase vanuit het perspectief van de patiënt, naaste en zorgverlener. Everlien De Graaf maakte deel uit van het onderzoeksteam. Zelf heeft ze haar proefschrift geschreven met de titel Exploring hospicecare in the Netherlands. Beide proefschriften kunt u hier inzien.

Tijdens Branchemeeting 2019 deelde mevrouw De Graaf de nieuwe kennis die naar voren is gekomen uit deze onderzoeken. In interactieve sessies gingen de aanwezigen met elkaar in gesprek om te kijken hoe deze nieuwe kennis praktisch gebruikt kan worden in de praktijk van de palliatieve zorg.

Spreken over angst in de palliatieve fase is voor niemand gemakkelijk. Maar het is wel goed om het te doen. Verpleegkundigen stellen de vraag over bijvoorbeeld het ontlastingspatroon gemakkelijk aan een patiënt. Terwijl de patiënt die vraag net zo lastig vindt als een gesprek over angst.

Margriet Sprong is onder andere adviseur identiteit en zingeving en auteur van het boek ‘Ouderen doen ertoe’. In die hoedanigheid vertelde ze een aantal ingrijpende verhalen over angst in de palliatieve zorg. En dan met name over hoe angst en spiritualiteit elkaar kunnen beïnvloeden.

Bijscholing

Branchemeeting 2019 was een bijscholings- en netwerkmoment voor verzorgenden die in het kwaliteitsregister staan ingeschreven en de verpleegkundige die in het BIG-register staan. Door de Beroepsvereniging voor Verzorgenden en Verpleegkundigen Nederland zijn accreditatiepunten toegekend aan het bijwonen van de lezingen.

Dit bijscholingsmoment werd mogelijk met de hulp van verschillende sponsors. Door de financiering door Stichting Roparun konden alle aanwezigen een PPbox mee naar huis nemen. De Praktische Palliatieve Box bevat praktische hulpmiddelen die het comfort van de zieke verhogen en steun geven aan mantelzorgers en zorgprofessionals. We bedanken de mensen van de PPBox dan ook voor het mogelijk maken van dit fantastische cadeau.

De toegangsprijs van Branchemeeting 2019 konden we symbolisch houden door de gewillige sponsoring door verschillende bedrijven en organisaties uit Nunspeet en omgeving. Hartelijk bedankt daarvoor.

Op 12 oktober houden we open huis bij Hospice De Regenboog. Lees hier over het programma en de precieze tijden.

Alle berichten in: Branchemeeting